Ty też możesz pomóc chronić pszczoły i inne pożyteczne owady!
2 grudnia uczniowie naszej szkoły rozpoczęli udział w projekcie „Rola pszczoły w środowisku człowieka” Jego celem było zapoznanie uczniów z ogromnym znaczeniem pszczół w ekosystemie. Projekt rozpoczął się od prelekcji pszczelarski, pani Natalii Jakubus. W zrozumiały, pełen profesjonalizmu sposób edukowała i przybliżyła młodym osobom ogromną wiedzę o różnych aspektach życia pszczół. Z ogromnym zainteresowaniem, a nawet niedowierzaniem dzieci słuchały informacji m.in. o hierarchii w ulu, o tym, że istnieją poszczególne role i zasady panujące w pszczelej społeczności, które zmieniają się w zależności od wieku każdej z pszczół, dowiedziały się ile żyje królowa, a ile robotnica i jak radzą sobie z nieproszonymi gośćmi w ulu. Słuchacze poznali też możliwości użycia pszczelego wosku. Prelekcja była poparta różnymi rekwizytami, udziałem uczniów w przybraniu określonej roli pszczoły oraz konkursie na podstawie zgromadzonej wiedzy.
Kolejnym etapem projektu w tym samym dniu były warsztaty pszelarskie prowadzone również przez panią Natalię. Wzięły w nich udział klasy drugie i trzecie. Pod czujnym okiem „Pszczelary” uczniowie mieli szansę własnoręcznego stworzenia świecy woskowej oraz malowania lnianych toreb tematyką związana z pszczołami.
Kontynuacja projektu odbyła się 4 grudnia. W tym dniu uczniowie klas pierwszych i 6a gościli pana Macieja Haudka. Pan Maciej jest pasjonatem ekologicznych ogrodów. Dokonał krótkiej prezentacji, pogadanki i zapoznał z ciekawostkami związanymi z owadami zamieszkującymi nasze ogrody. Wskazał dzieciom, jak ważna jest potrzeba ochrony i pomocy owadom zapylającym. Przekazał cenną wiedzę o tym, że każdy owad jest ważny dla bioróżnorodności. Następnie uczniowie przystąpili do warsztatów, Wykonali budki dla owadów, które będą rozstawione wokół naszej szkoły.
Kolejny dzień projektu przypadł na 6 grudnia. Były to warsztaty dla uczniów klas ósmych. Poprowadziła je pani Iwona Pochitonow Folfas znana jako propagatorka życia w zgodzie z naturą. Wprowadziła młodzież w tajniki robienia kosmetyków naturalnych. Powstała więc produkcja kremów i balsamu z naturalnych składników organicznych. Uczniowie otrzymali przepisy na domową produkcję kremów, m.in. z rokitnika i z oczaru. Zaangażowanie uczestników było ogromne.
Uwieńczeniem projektu był wyjazd (wycieczka) klas 1-3 do Centrum Dziedzictwa Przyrodniczego w Posadzie Zarszyńskiej. Celem wycieczki było rozbudzanie zainteresowania światem przyrodniczym kształtowanie postawy badawczej oraz kształtowanie umiejętności pracy w grupie.
Podczas ok. 3 godzinnego pobytu dzieci obejrzały eksponaty dzikich zwierząt leśnych, eksponaty chrząszczy, motyli oraz owadów a pani Teresa Komańska przybliżyła dzieciom zachowania mieszkańców lasu. Ponadto było słuchanie odgłosów lasu, oglądanie owadów pod mikroskopem, zaglądanie do interaktywnego ula, przejście ścieżką sensoryczną, odgadywanie zagadek. Nie zabrakło zabaw ruchowych na interaktywnej podłodze. Dzieci wykonały również grupową pracę plastyczną oraz indywidualnie pamiątkę dla siebie – malowany magnesik.
Projekt został sfinalizowany ze środków Samorządu Województwa Podkarpackiego w ramach programu „Podkarpacki Naturalny Wypas III”
Bardzo dziękujemy pani Iwonie Słocie koordynatorce projektu za możliwość wzięcia w nim udziału i wszystkim dzięki, którym mógł on być zrealizowany.
Bożena Bober
Zapraszamy do obejrzenia zdjęć:
Dzień 1
Budki
Kremy
Posada Zarszyńska